Lehet-e hatékonyan tanulni egy online tréningen?

A tréning fogalmát ma már kevésbé kell magyarázni, mint évekkel ezelőtt, de talán nem árt az ismétlés: a tréning olyan csoportos tanulási módszertan, ahol a tréner által vezetett gyakorlatok, játékok, szimulációk során szerzett megélésekhez keverünk célzott tudásanyagokat, amelyeket így a résztvevők saját bőrükön megélve sajátíthatnak el. Csoportos tanulási forma, aminek lényege, hogy nem az oktató (jelen esetben tréner) kizárólagos előjoga ismereteket átadni, hanem minden egyes résztvevő előzetes és tréningen megelevenedő tudása is gazdagítja a többieket.
A tréninget tehát nem olyan egyszerű online térbe átemelni, mint egy előadást, ahol az előadó beszél, a többiek hallgatnak, esetleg egy-egy kérdésre vagy tesztszerű felmérésre reagál. A tréningen szükség van a csoport közös cselekvésére, amire évtizedek óta fejlesztett gyakorlatok léteznek a valós térben. Ezen gyakorlatok egy része könnyedén átemelhető az internet világába is: ma már elvárás a konferenciaprogramokkal szemben, hogy egy csoport kisebb részekre bontható legyen (break out room), hogy közös felületen tudjanak ábrázolni vagy jegyzetelni (white board), amivel számos szituációs gyakorlat vagy csoportos gondolatgyűjtés kivitelezhető. Azonban nehezen lenne elképzelhető, hogy olyan játékokat sikerrel valósítsunk meg, mint például, amikor személyes jelenlétű tréningen bekötött szemmel kell a csapatnak közösen megoldania valamilyen feladatot, pedig az ilyen programelemek megdöbbentően hatékonyan világítanak rá olyan rejtett fejlesztendőkre, amiket pusztán beszélgetve örökkévalóságig tartana megtalálni és ’megláttatni’…
A címben megfogalmazott kérdésre (Lehet-e hatékonyan tanulni egy online tréningen?) mégis határozott ’Igen’ a válaszom, amit az elmúlt két év során rengeteg tapasztalatot volt ’szerencsénk’ szerezni ezen a területen. Bár csapatunk 2006 óta foglalkozik különböző online oktatási módszertanok fejlesztésével, mégis áttörés volt az elmúlt időszak, hiszen a piaci kereslet drasztikusan megugrott ezen megoldások felé. A feladat, hogy olyan módon írjam le ezeket a megoldásokat, hogy anélkül is értelmezhetőek legyenek szavaim, hogy az olvasó már próbálta volna az online tréning műfaját, továbbra sem egyszerű, ezért megpróbálom pár példával megvilágítani:
- szituációs játék: két résztvevő privát chat üzenetet kap, ami révén ismertté válik számukra szerepük (egyikük vezető, aki számonkéri a késő beosztottat; a beosztott kényes ok miatt késett, amiről nem szívesen beszél), a többi résztvevő a helyzet elképzeléséhez szükséges alap információkkal rendelkezik (8:12 perckor a főnök meglátja az éppen az épületbe rohanó munkatársat). Miután mindenki megismeri a számára elérhető információs csomagot a megfigyelők kikapcsolják a videót és mikrofont, így csak a két szereplőt mutatja a konferencia program, indulhat az alakítás. A jelenet zárását követően minden résztvevő teljes látható- és hallhatósággal visszacsatlakozik, hogy a tréner terelgetésével átbeszéljék, kielemezzék a történteket és közösen levonják a kézzel fogható tapasztalatokat (facilitációnak nevezzük ezt a folyamatelemet)
- avatáros tréning/workshop: ez a módszertan új perspektívát adott online programjainknak. A lényege, hogy egy avatár (élő személy, aki adott helyszínen megfelelő eszköz segítségével képes élő felvételt mutatni arról amit lát és/vagy önmagáról) segítségével jutunk el különböző helyekre ’képzeletben’, de valójában olyan, mintha valóban ott lennénk, hiszen mindent látunk és hallunk, amit az avatárunk, sőt talán olyan is lehet, mintha mi is tapinthatnánk a körülötte lévő tárgyakat. Ez az eszközrendszer valóságosnak tűnő helyzetekbe repítheti a résztvevőket, olyan megéléseket hozhat a csoport számára, ami közelíti a valós élményt, azonban sokkal fókuszáltabb, így még gyorsabb megértést és tanulást tesz lehetővé. Hogy milyen helyzetben, milyen gyakorlatokra, milyen kalandokra használjuk, annak már csak a képzeletünk szabhat határt. Plusz előnye ennek az eszköznek, hogy ’kiszabadít’ a zárt szobából biztonságos módon, ami a mai világban egyre nagyobb értéket képvisel.
- Virtuális valóság (VR): ez az eszöközpark a személyes jelenlétű tréningekbe is csak pár éve kezdett beszivárogni, csapatunk élen járt a technológia oktatási célra való alkalmazásában. Online térben még több kreatívitásra van szükség, hogy működjön a módszer. De sikerrel jártunk. Komplett VR alapú online tréninget hoztunk létre, ahol a képzletünk 3D-s világban száguldhat, ezzel új sebességbe kapcsolhatnak a résztvevők, amikor elhagyják komfortzónájukat, ami nélkül mélyebb rétegekben nem fejlődhet a személyiség.
- Interaktív felmérések: tesztek, szófelhők, szövegcunamik, személyiségfelmérések széles tárháza áll rendelkezésre, amik az egyénekből álló csoport közös és elkülönült véleményét, meglátását és működését is képesek vizualizálni a legkülönbözőbb módokon. Ezek nélkül az eszközök nélkül ma már el se tudunk képzelni tréningeket, akkor se, ha személyes jelenléttel kerülnek kivitelezésre, különösen nem, ha online tréningekről beszélünk.
A fentiek és még számos további módszer, eszköz vagy egyéb varázslatos megoldás birtokában bátran mondhatom: jöhet hideg, jöhet meleg, jöhet vírus, jöhet egészség, mindegy. Legalábbis az, hogy tudásunkat gyarapítsuk és fejlődjünk, nem lehet kitéve semmilyen külső gátló tényezőnek. Megoldjuk. Szeretettel várjuk azokat, akik valóban fejlődni akarnak!
vissza